Ekonomi

Türkiye Hazır Giyim İhracatında AB ve ABD Pazarına Odaklanmalı

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ve İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Mustafa Gültepe, Türkiye’nin toplam hazır giyim ihracatının yüzde 60’ının AB ülkelerine olduğunu belirterek, “Bunları da eklediğimizde” dedi. diğer Avrupa ülkeleri ve ABD’de bu oran yüzde 75’tir.” “40 milyar dolarlık ihracatın alternatifleri üzerinde çalışırken Avrupa ve ABD pazarına daha fazla odaklanmamız gerekiyor.” İfadelerini kullandı.

İHKİB’den yapılan açıklamaya göre, katma değerli üretimi, istihdamı ve ihracatıyla Türkiye ekonomisi için stratejik öneme sahip olan moda sektörü, “yeşil dönüşüm” zirvesinde küresel marka temsilcileri ve satın alma ofisleriyle bir araya geldi.

İHKİB’in ev sahipliği yaptığı toplantıda Yeşil Düzen’e uyum sürecinde yürütülen çalışmalar incelenirken, Türk moda sektörünün taraflardan beklentileri tartışıldı.

İlgili bakanlıkların yanı sıra Birleşmiş Milletler, Dünya Bankası, Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası temsilcilerinin yanı sıra ulusal ve uluslararası paydaşların katıldığı toplantının açılışını TİM ve İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe yaptı.

Gültepe’nin açılış konuşmasının ardından Euratex Genel Müdürü Dirk Vantyghem, Ticaret Bakanlığı Genel Müdür Yardımcısı Bahar Güçlü ve İTKİB Genel Sekreter Yardımcısı Hasret Güneş, Yeşil Anlaşma sürecindeki çalışmalara ilişkin sunum yaptı.

Dirk Vantyghem sunumunda moda sektörünün sürdürülebilirlik stratejisini ve AB yönetiminden beklentilerini anlatırken, Bahar Güçlü ise Yeşil Anlaşma ile ilgili yasal düzenlemelerin Türkiye’ye yansımaları hakkında bilgi verdi.

İTKİB Genel Sekreter Yardımcısı Özlem Güneş, Yeşil Anlaşma’nın Türk moda sektörü için değerli bir fırsat olduğunun altını çizdi. Güneş, Yeşil Düzen’e uyum sürecine ilişkin İHKİB’in yürüttüğü çalışmalar hakkında katılımcılara bilgi verdi.

“Avrupa ve ABD pazarlarına daha fazla odaklanmamız gerekiyor”

Mustafa Gültepe ayrıca Türkiye’nin hazır giyimde küresel bir oyuncu olduğunu belirterek, Türkiye’nin dünya hazır giyim ihracatının yaklaşık yüzde 3,5’ini gerçekleştirdiğini belirtti.

Gültepe, İHKİB olarak şu anda 20 milyar dolar civarında olan yıllık ihracatı 40 milyar dolara çıkarmayı hedeflediklerini belirterek, şöyle devam etti:

“Hedefe giden yol Avrupa ve Amerika’dan geçiyor. Çünkü hazır giyimde en büyük pazarımız Avrupa Birliği. Toplam hazır giyim ihracatımızın yüzde 60’ını AB ülkelerine yapıyoruz. Diğer Avrupa ülkelerini de eklediğimizde, ABD’de bu oran yüzde 75’e yaklaşıyor.40 Milyar dolarlık ihracat için alternatifler üzerinde çalışırken, Avrupa ve ABD pazarlarına daha fazla odaklanmamız gerekiyor.

Çünkü bilgilerden de anlaşılacağı üzere hazır giyimde 40 milyar dolarlık ihracat Avrupa ve ABD üzerinden geçiyor. Zaten Avrupa ve Amerika merkezli markalarla uzun yıllara dayanan işbirliklerimiz var. Bilgi birikimimiz, hızımız, üretim kalitemiz, tasarım gücümüz ve Avrupa’ya coğrafi yakınlığımızla rakiplerimizden farklılaşıyoruz. Yeşil dönüşümü moda sektörümüz için bir fırsata dönüştürmek istiyoruz. Tam bir yıl önce dönüşüm sürecinde çok önemli bir adım attık. “Moda sektörümüzün Yeşil Düzen’e uyumuna yönelik yol haritası olan eylem planımızı 30 Ocak 2023 tarihinde kamuoyuyla paylaştık.”

“Dünya markaları sadece fiyata odaklanmamalı”

İHKİB Başkanı Gültepe, yol haritasında belirlenen 40 eylemin 13’ünde uygulama aşamasına geçtiklerine dikkat çekerek, daha gidilecek çok yol, yapılacak çok iş olduğunu vurguladı.

Türkiye’nin, tedarik zincirinde elyaftan nihai ürüne kadar tüm bileşenlerin tamamlandığı iki ülkeden biri olduğuna işaret eden Gültepe, “Ayrıca tasarım gücümüz, üretim kalitemiz, hedef pazarlara yakınlığımız ve kalite anlayışımızla da rakiplerimizden farklılaşıyoruz. Güçlü tedarikçi altyapısı, mevcut avantajlara sürdürülebilirliği de eklememiz gerektiğini biliyoruz.” dedi.

Gültepe, “Ortaklık zinciri yaklaşımıyla yeşil dönüşüm sürecini fırsata dönüştüreceğimize inanıyoruz. Tedarik zincirinin rastgele bir halkası olmak yerine, ortaklık zincirinin vazgeçilmez bir modülü olmak istiyoruz. ‘uygunluk’, ‘rekabetçilik’ ve ‘sürdürülebilirlik’ ön plana çıkıyor. Çevresel, sosyal “Yönetim açısından tam ve uygun, fiyat performansı açısından rekabetçi, sürdürülebilirlik uyumunu tamamlamamız gerekiyor.” değerlendirmesini yaptı .

Kalitenin bir fiyatı, fiyatın da bir maliyeti olduğunu anlatan Gültepe, yıllardır çalıştıkları global markaların sadece fiyata odaklanmaması gerektiğinin altını çizdi. Gültepe, üretimde olduğu gibi işbirliklerinin de sürdürülebilir temellere oturtulması gerektiğini sözlerine ekledi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu